Wpływ cukru na dietę.

Opublikowany niedawno artykuł zamieszczony na łamach Mayo Clinic Proceedings pokazuje, ze około 40% dorosłych Amerykanów ma problemy zdrowotne związane z insulinoodpornością. Wynika to jasno z faktu, iż nasi sąsiedzi zza wielkiej wody spożywają zdecydowanie za dużą ilość cukru. Dzienne spożycie tego surowca nie powinno przekraczać 22g. Jedna puszka coca-coli ma go około 35g.

Jaki jest więc wpływ cukru na dietę?

W artykule tym odwołują się do opublikowanego w 2004 r. badania. Naukowcy mówią tam, że wysokie spożycie wysokofruktozowego syropu z kukurydzy w żywności przetworzonej może mieć zdecydowanie negatywny wpływ dla zdrowia. Powoduje to szereg problemów, w tym ciągle zwiększający się poziom otyłości wśród społeczeństwa amerykańskiego.

Badacze dowodzą, iż fruktoza (która jest tam spożywana bardzo często) i inne cukry są głównymi czynnikami odpowiedzialnymi za rozwój cukrzycy typu 2.

Badanie pod przewodnictwem Lucana i DiNicolantonio w którym przedstawiony był sposób trawienia pokazuje gdzie jest problem. Nasz przewód pokarmowy nie wchłania fruktozy ani innych cukrów prostych. Nadmiar ich trafia do wątroby, gdzie w konsekwencji mogą powodować szereg problemów zdrowotnych. Takich jak: otłuszczenie wątroby, ogólnoustrojowe zapalenie, cukrzycę typu 2 i otyłość.

Odkrycie te wywołało debatę i spór innych naukowców. Twierdzą oni, że te problemy wynikają przede wszystkim ze spożycia zbyt dużej ilości kalorii, miesiączki lub spożycia cukrów (bez wskazywania fruktozy jako głównego winowajcy).

„Nasz przegląd jest jednym z pierwszych, który kompleksowo stwierdza, że absolutnie cukier jest gorszy niż inne rodzaje węglowodanów” – powiedział DiNicolantonio.

Co z cukrem występującym naturalnie?

Cukier w naturze występuje z błonnikiem, który spowalnia trawienie. Przy spożyciu cukru brakuje naszemu organizmowi także fitochemikaliów. One chronią organizm przed uszkodzeniami, jakie może spowodować wysoki poziom glukozy.

Wskazane wyżej problemy zdrowotne pojawiają się szczególnie przez dodanie cukrów do jedzenia. Badacze wskazują, że nawet cukier trzcinowy czy miód mogą powodować szereg powikłań, więc jaki jest wpływ cukru na dietę tak naprawdę? Wszak ten składnik występujący naturalnie w przyrodzie nie powoduje takich drastycznych konsekwencji.

W dalszej części artykułu badacze porównują wypicie jednej puszki coca -coli do zjedzenia czterech pomarańczy. Fakt, że puszka picia zostanie przez nas skonsumowana szybciej aniżeli owoce powoduje szereg następstw. Nasz organizm będzie w stanie poradzić sobie z dodatkowym cukrem znacznie wydajniej. Dodatkowo, jak zostało wspomniane wyżej, cukier w owocach występuje naturalnie z błonnikiem i fitochemikaliami. Więc taki cukier jest o wiele łatwiej przez nasz orgaznim trawiony.

Autorzy twierdzą, że aby stosować bardziej zbilansowaną dietę należy jeść więcej świeżej żywności. Powinno się także zwiększać ilość owoców, warzyw, roślin strączkowych i produktów pełnoziarnistych. A cały artykuł  streścił do słów: „Naprawdę przesłaniem jest unikanie przetworzonej żywności”.

Czytajmy więc etykiety i pamiętajmy, ze do przetworzonej żywności bardzo często jest dodawany cukier prosty. Ten cukier jest łączony często z substancjami dodatkowymi: takimi jak tłuszcz, konserwanty, polepszacze smaku.

Źródło: https://www.healthline.com

Autor:Ekorodzinni

0 0 vote
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x